fredag 14 augusti 2009

Lingon

I förra veckan var jag och min yngsta syster ute i skogarna i mina barndomstrakter för att leta efter lingon. Vi körde runt på rätt så trånga skogsvägar och faktiskt hittade vi lite lingon. Vi fick ihop 5-6 liter var. Och det räcker för min del.


I helgen som gick rensade jag mina. Det är så avkopplande att sitta med lingon på en handduk och rulla dem framåt, plocka bort skräp och sedan höra ljudet av lingon falla ner i skålen som man har i knät. Det påminner mig så mycket om min barndom. Min mamma var helt otrolig på att plocka bär. Men på den tiden fanns det ju också gott om bär i markerna.

Hoppas att ni får en trevlig helg!

Kram

4 kommentarer:

Tummelisa sa...

Fina lingon. Blir väl gott med lingonsylt? Här äter vi inte lingon så ofta, men till vissa maträtter är det gott.
Trevlig helg Du också!
Kram Tummelisa

Eva Linnea sa...

Önskar dig en trevlig helg också!
Kram Eva Linnea

Susanne sa...

Jag har aldrig plockat Lingon i sån mängd ..Skulle vara kul att göra nån gång och göra egen sylt..som det äts till allt här..Nja inte jag,, gillar inte sylt på maten..Kram

Lisas torp sa...

Oj, har du redan hittan lingon?!
Så härligt det ser ut! Ja, det är nästan som meditation att sitta och rensa.

Och så mycket gott man kan göra sen!
Borde plockat mera blåbär,men idag blåser det nåt otroligt, så man vågar knappt gå ut!
Önskar dej en skön söndagskväll!
Kram
Lisa