tisdag 9 juni 2009

Från Fru Gredelins trädgård

I trädgården har jag en gammaldags Iris. Jag har delat på plantan flera gånger men den har så fruktansvärda rötter så jag drar mig för att dela den igen. Men till hösten måste jag!!! I år blommar huvudplantan så otroligt fint. Riktigt ståtlig är den.




Och så har jag min favorit jättevallmon Papaver orintale "Helen Elizabeth". Jag visade den helt nyligen. Men den tål att beskådas. Nu har jag fångat knoppsprickningen på foto. Här ser man ju tydligt hur blomman pressar på inifrån så att själva skalet spricker.





Ikväll har det börjat att regna här hos oss. Och jag har kört ut gräsmattegödning. Äntligen!!! Och regn behöver vi. Det är otroligt torrt i rabatterna. Jag har redan fått vattna perennerna flera gånger.

På damgolfen ikväll blev det uselt resultat för mig. Gillar inte att spela i regn. Att det ska vara så jäkla svårt att få den lilla bollen i koppen. Men jag hade fin-fina utslag med min big Bertha.

Det var det hele!

Kram

5 kommentarer:

Tummelisa sa...

Den är verkligen vacker vallmon. Det ser inte ut att bli någon vallmo här.
Du har så fina blommor och trädgård.
Lycka till med golfen nu, det går säkert bättre nästa gång.
Kram Tummelisa

Annelis hantverk sa...

Vilken vacker trädgård du har, en sån som jag drömmer om att göra. Jag har börjat se på en del växter men det finns ju så mycket så det är så svårt att välja. Jag får ju litet ideer på alla bloggar med dessa underbara trädgårdar och vackra blommor.
Ha en bra dag!

Erika sa...

Golf säger du.....att det ska vara så roligt att slå på en liten boll så många gånger. Ett par hål sen har jag inte tålamod till mer. Fina gräsmattor har dem dock och ofta trevliga restauranger.
Hoppas du gillade bilderna....ikväll blir det nog betong eller kanske sittplatser som tema...hmmmm

Susanne sa...

Godmorgon..ja här är en regnig morgon,men det behövs..Vilken vacker trädgård du verkar ha..Vallmon är så vacker det är synd att den blommar allt för kort tid,önskar att man kunde plocka in den men det går ju tyvärr inte..Ha en bra dag..Kram Susanne

Anonym sa...

Hej Bodil!
Du får gärna spara några vallmo-frökappslar av "Helene Elisabet". Jag har röd-orange som jag frösått en gång. En bukett med bara knoppar är underbart.
Kram Anita B