måndag 29 juni 2009

Bodilsylten är klar

Idag hade jag tänkt att åka på självplockning av jordgubbar. Tyvärr är det ingen plockning i år på det stället som jag alltid brukar plocka. Så det blev fram med dagstidningen för att se vad det fanns för alternativ. En enda annons och ca 4 mil härifrån!!!! Bäst att ringa först för att kolla läget tänkte jag. Jodå det fanns gott om bär och gott om plockare också. Också priset då - 20 kr litern för självplockning!!!! Dyrt tycker jag. Så jag ringde till Maxi där jag brukar veckohandla för att kolla läget där. Jodå det står personal utanför och säljer svenska jordgubbar från Vinslöv. Och så priset då - 25 kr litern. Gissa vart jag åkte!!! Till Maxi och köpte 30 liter jättefina jordgubbar och fick veckohandlat samtidigt.




Av nästan alla bären - jag plockade undan 1 liter till kvällsmat - har det blivit Bodilsylt. Det är käre makens barnbarn Ida som gillar min jordgubbssylt och kallar den för Bodilsylt. Det blev totalt 20 kg jordgubbssylt!!!! Lite till oss och mycket till Ida och hennes familj. Och till denna sylten har det bara gått åt 4 kg socker och totalt 8 påsar fryspektin. Jag fryser alltid sylten i mindre plastburkar. Det här är den bästa sylten tycker jag och definitivt den enklaste att göra. Och så smakar den nästan som färska jordgubbar.

Prova gärna själv.

Jordgubbssylt

2 kg jordgubbar
ca 500 gr strösocker
1 påse Melatin fryspulver

Rensa bären, häll dom i en hink, dela bären med en kniv i hinken, mosa dem till sist med en potatisstöt. Blanda socker och fryspulver. Rör ner det i jordgubbsmoset. Rör om och frys.

Lätt som en plätt, eller hur?

Sylten innehåller inget konserveringsmedel så tinad sylt kan förvaras i kylskåp endast 2-3 dagar.

Lycka till!

4 kommentarer:

Tummelisa sa...

Låter gott med "Bodilsylten" ska prova tror jag. Tack för receptet.Här är det samma pris som Du betalade. Vi äter jordgubbar nästan varje kväll när det är säsong.
Nu är det verkligen varmt om dagarna. Du får ha en fortsatt bra vecka.
Kram Tummelisa

Erika sa...

Självplock är så gott.....solvarma jordgubbar rakt in munnen....hmmm jag menar skålen.

Vi har fått bygglov för att bygga ut huset framåt och på höjden. Kolla min månadsbild som kommer snart för att förstå lite mer.

Ta det lugnt i solen!

annmari sa...

Ska jag prova. Körde till Maxi Öster nu för att köpa lite till frukost. Idag har de en hellåda för 200 kr :-)

kram annmari

Elzie sa...

Det var ju svindyrt för självplockning. Förstår om du åkte till Maxi istället. Plockat och klart, haha.
Den där sylten måste jag spara receptet på. Ska försöka få till lite saft här.
Hoppas du har en bra vecka.
Kram Elzie