måndag 26 januari 2009

Minialbum från mitt barndomshem

Det här lilla minialbumet har jag gjort med Basic Greys serie "Wassail". Bilderna är från mitt barndomshem - Mörkaveka. Jag är "bonnatös" och uppvuxen i en riktig Bullerbyidyll. En liten gård med självhushåll, några kor, några grisar, några höns, några kalvar, en häst, en hund, ett antal katter.... Mamma och pappa och vi fyra döttrar. Gården har en fantastisk historia. Enligt släkttavlan har den gått i rakt nedstigande led sedan mitten av 1600-talet. Idag drivs gården av min yngsta syster. Hon är den 9:e generationen i släkten på gården. Visst är det en hisnande känsla. När Gustav II Adolf dog 1632 dröjde det bara ett antal år tills mina förfäder kom till gården och har sedan dess plockat senar varje vår på dess ägor.
(Klicka på bilderna för förstoring.)


Det här är gaveln på ladugården.


Det här är boningshuset och fönstret till pappas verkstad.


Här är min lillasysters djur och den gamla lönnen med kalvhuset i bakgrunden.


Dom här gamla redskapen känner jag så väl igen sedan jag var barn. Det är pappas hösprätt och hans harv.


Och vad tror ni det här är då? Jo det är stänget till kalvhagen. En gammal ekpåle och ståltråd. Fungerar perfekt än idag!


Denna lönnen har mamma planterat för ganska många år sedan och det är även mammas gamla vinbärsbuskar som fortfarande ger rikligt med skörd.


Det här är pappas gamla traktor. En Fergusson som han var så stolt över och som idag väl snart räknas som veterantraktor. Till höger en kvarnsten som trappa till magasinsdörren.


Här är en av de gamla mjölpspannarna. När jag var liten så var det handmjölkning som gällde, men jag minns när mamma och pappa installerade mjölkmaskin som ansågs vara en revolution på den tiden. Manus hette anläggningen. Men mjölken fick ändå köras på en kärra ut till mjölkbordet vid landsvägen varje dag.

Ja det var lite historia från min barndom. Man blir allt lite sentimental när man tänker tillbaka på 50- och 60-talet. Men tänk då var många av er inte ens påtänkta...

Ja det var allt för idag!

Kram

9 kommentarer:

Tummelisa sa...

Vad roligt att Du har fått alla dessa "gamla" saker på bild i ett album. Väldigt fint gjort och roligt att se och läsa lite om Din släkthistoria. Känner att man varit med ett tag när Du nämner 50-och 60-talet. Låter lite som en "evighet" sedan.
Kram från Tummelisa

Lina sa...

Så fantastiskt fint!! Både bilder, hus, album, ja allt!! Ha en super bra vecka!!!

Stina sa...

Verkligen fint! Härliga bilder. Du kan du Bodil 2.:-D Puss

Änglahem sa...

Underbart album från en underbar gård! Verkligen en idyll du växte upp i! Tack för att du delar med dig av dina minnen till oss...som trots allt var påtänkta på 60-talets senare del iaf*tihi*.

Gillar din skylt i köket! "Kiss the cook"....är det många som följer uppmaningen?!

Ha det gott Bodil!
Kramar, Ulrika

Änglahem sa...

Hrmm...bara jag igen....glömde ju!
GRATTIS till dina jättefina Awards!

Så nu ska jag lämna dig ifred....*tihi*

Kram!

Anonym sa...

vilket värdefullt album att ha

Eva Linnea sa...

Vilket härligt mini-album! Jag har gjort ett album med en sida för varje år jag levt. Där kan jag kanske hitta lite inspiration från dig och din nostalgi-tripp att komplettera med.
Kram Eva Linnea

Anonym sa...

Åhhh, vilket helt underbart litet album. det måste ha varit speciellt att göra och bevara en liten del av detta arv du är uppfödd i.

ha det så gott, Bodil!!

kram Lise-Lott

Anonym sa...

bara påpeka att bilden till vänster inte är någon hösprätt utan efterharven till en kultivator! Idag brukas gården med hjälp av moderna traktorer och redskap,min kära syster har fotat i min skrothög vilket jag kanske inte blev så glad åt.
Syster C