måndag 1 september 2008

Plockardag...

... ja det är precis vad vi har haft här hemma idag. Golfspelet är uruselt för både maken och mig just nu. Men jag slår inte bort lika många bollar som käre maken. Därför bestämde han sig för att tidigt i morse åka bort till golfbanan och leta bollar - vilket han inte gjort på åratal. Efter två timmar - ca 1½ timmars letning - kom han hem med följande skörd.



Och då ser man så här glad ut.



Efter tvättning ser de så här fina ut.



Ni behöver inte räkna dem. Det är 164 st jättefina bollar upphittade i ett och samma hinder på banan. Skall man köpa begagnade bollar får man betala 5-10 kr st. Så nu klarar vi oss länge.

Sen blev jag så sugen på att leta kantareller. Jag tog min svampkorg, kniv, vattenflaska och telefon och körde iväg till min kantarellskog. Det gick inte att ta sig dit med bil idag för där var uppsatt en skylt med "Privat väg" och inga motorfordon. Sjutton också tänkte jag och körde och ställde bilen en bit bort och traskade den långa vägen. Först letade jag lite i blandskogen med dåligt resultat. Sedan gick jag mot den stora härliga granskogen där det är mjuk fuktig mossa på marken. Mitt allra bästa ställe.

Men vad jag blev besviken och ledsen. Väl framme var den stora granskogen ett enda stort kalhygge. Nere i backen jobbade två maskiner för fullt med att kapa träd, skala av grenar och såga av stockar. Överallt låg stockar och granris. Fy vad trist! Jag blev nästan tårögd av synen. Mitt allra bästa kantarellställe är borta för gott för min del.

Det var bara att vända hemåt. På vägen tillbaka hittade jag en och annan kantarell. Kanske kan det bli ett par svampmackor i kväll.



Har ni varit ute i skogarna och plockat någon svamp?

Ha det gott mina vänner!

Kram

7 kommentarer:

Tummelisa sa...

Maken plockar bollar och Du plockar svamp. Vi har varit ute för samma sak som Du, "vår" svampskog blev ett kalhygge. Har varit ute för ett par veckor sedan, men här verkade det vara för tidigt, bara små kantareller. Provar väl snart igen.
Du får ha en fortsatt bra vecka.
Kram från Tummelisa

Ann-Catrin sa...

Plocka golfbollar.kanskle det man ska livnära sig på!
Kommer ihåg när min lillebror och jag letade när vi var små.. vi tog båten och åkte bort sent sent på kvällen där de hade ett hål vid vattnet.. perfekt att hitta de vita bollarna när det var mörkt...
Kommer ihåg att vi tjänade en hacka faktiskt!!

vad tråkigt att kantarellstället var borta.. tänk vad trist det ser ut när de kalhugger så där...
förstår att du blev ledsen!!

men lite av skogens guld hittade du i allafall.. en kantarellmacka är bland det godaste jag vet.. speciellt vikabröd!!

KRAM A-C

Elzie sa...

Förstår precis hur du kände dig. Likadant var det när vi kom till vårt ställe första gången efter Gudrun. Året innan hade dom varit ute och gallrat i skogen och när Gudrun kom så tog hon återstoden!! Så det var bara torr skogsmark kvar. Då blir man inte glad.
Du får trösta dig med bollarna *s*.
Kram Elzie

Karin i Villa Grå sa...

Hi hi, vilken ovanlig skörd! :-) Smart att ge sig ut och plocka golfbollar som ingen annan orkar ta hand om.

Vad tråkigt med ditt svampställe. Visst blir man ledsen när man ser skog avverkas? Kalhyggen är sorgliga.

Kram på dig!

Karin

Eva Linnea sa...

Tråkigt med kalhygget! Jag spelar inte golf, men det verkar ju vara ett jättebra sätt att få motion och billiga bollar! Svamp äter jag gärna, men jag är dålig på att komma ut och plocka. Ha en bra dag! Kram EL

Ulla sa...

Ser nästan ut som champinjoner han har i hinken, hihihi...

Tråkigt när man har sina ställen, men då kommer du till det roliga nu - ut och leta nya ställen. Vi har också varit ut, blivit en 5-6 liter. Men det är inte alls som i fjol.

Anonym sa...

Haha, trodde först det var champinjoner haha