söndag 11 juli 2010

Rapport från växthuset

Det växer så det knakar i växthuset. Och vatten går det åt kan ni tro. Det svåra med de här små växthusen (vårt är ca 10 kvm) är ventilationen. Vi har två automatiska takventilationer och dörren, men det är inte tillräckligt. De här soliga dagarna blir det olidligt varmt för växterna. För att försöka svala av det brukar jag spola väggarna och det stenlagda golvet med vattenslangen. Om det hjälper vet jag inte, men man kan ju inbilla sig.

Nu kommer här en kavalkad av bilder från växthuset, så välkomna in.







Hittills har vi skördat 13 minislanggurkor. Nu kommer det även sådana slanggurkor på de två sidoskotten som jag låtit växa ut.
På den understa bilden ser ni vanliga slanggurkor. Dom ser lite krokiga ut - håller nog inte EU-måttet.
Bakom gurkorna har vi elva tomatplantor av olika slag. Nu äntligen börjar det växa till sig lite kart. Men det dröjer innan det blir någon tomatskörd.


Den här sidan av växthuset är mest lite ögonfröjd. Jag gillar ju att sitta därinne och slappa eller bara vara därinne och plocka och nypa tjuvskott, och då vill man ju ha lite fint för ögat också. Kryddorna på hyllan har vuxit till sig bra. Det doftar så gott därinne bara man drar med handen över dom krukorna.



Här i skåpet har jag lite gamla prylar, glas och annat. Bl a de här gamla flaskorna som jag har fått sätta varningstexter på. Man vill ju inte att objudna gäster skall dricka av innehållet. Er kan man ju lita på så jag kan avslöja att de innehåller helt annat än vad det står på etiketterna. Det kan ju behövas något stärkande efter ett hårt pass i trädgården.
Ni som kan rövarspråket kan tyda innehållet här:

WOWHOHISOSKOKY
JOJÄGOGERORMOMEISOSTOTEROR
GOGAMOMMOMELOL DODANONSOSKOK

Ha det gott mina vänner!

Kram

9 kommentarer:

STENLYCKA sa...

Hej!
Vilket prunkande växthus du har! Förstår att det kan bli varm där inne.
Min far hade ett växthus och jag vet att det var nästan jobbigt att gå in där ibland, han brukade slänga något vitt på taket, tror det var kalk.
Ja du rövarspråket tänk vad jag och mina kompisar talade det en period när vi var barn.
Gammeldansk och Jägermeister tycker jag smakar medicin. Men whiskyn går bra.
Ha det så skönt i ditt vackra växthus men jag tror du får varmt idag. Här kunde det bli upp till 33 grader varmt....
kram Raina

Tummelisa sa...

Du är gullig Du! Vilka prunkande växter i växthuset. Här har det också skördats minislanggurka. Har även tomater olika sorter.
Du har så fint i Ditt växthus. Dina flaskor med "hemligt" innehåll kan vara stärkande att ha, gillar allt utom gammel....
Igår hade vi över 35 grader här, 28 inne när vi skulle sova. Puh!
Kramar Tummelisa

Äppelblom sa...

Hej på dej Bodil!
Oj, vad det växer i ditt växthus.
Jag blir lite avundsjuk. Jag har inte något utan jag försöker odla lite tomater, sockerärtor och bondbönor på soligaste sidan av huset. Bönorna och ärtorna går skapligt, men jag har en enda blomma hittills i en av tomatplantorna.
Vilken tur att även jag kunde rövarspråket, annars hade jag allt fått fundera.
Kram i värmen - 28 grader

Eva Linnea sa...

Finaste växthuset i världen!? Växtligheten ser så kraftfull & härlig ut, både blommorna och grönsakerna. Mitt växthus på 2 x 2 kvm står nästan tomt i år. Jag är ju inte i Stockholm och kan passa det, och det måste man ju som du vet.
Ha det gott i den (hemskt!!) go´a värmen. Termometern i bilen visade (som max) +34 grader ute i dag. Jisses!
Kram

Susanne sa...

Hur underbart som helst!! Väldigt avis blir jag:)
Sa just det till min sambo att ett större växthus det vill jag ha i framtiden..Suck min gurkor är som ett lillfinger,,men kanske kanske det blir nån lite större..Kram i värmen Susanne

Lena/isklockan sa...

Åååå vilket underbart mysigt växthus. Så fint och lummigt. Roligt med flaskorna :-)) Lena/isis

Uttan sa...

Wow så underbara bilder Du visar från ditt lilla paradis sååå mysigt och vem skulle inte vilja sitta där och soskokålola med Dej????
Vi har riktigt varmt nu och blommorna på altanen far riktigt illa nu tror jag måste flytta ut den om dagarna ett tag.
Kul med egna gurkor.

Ha det gott i värmen och drick nått svalkande också ;)

Kramar!!!

Erika sa...

Jag hade lätt blandat ihop flaskorna o börjat använda dem till blommorna. hihi

Snäckskalsdalen. sa...

Ha.....du dubbellurade mig med flaskorna! Skrattade gott åt det hela.....läste först vad det står på flaskorna......tänkte.....läste vidare......höhöhööhöö.....bra!
Så det växer i ditt växthus! Imponerande! Goda gurkor kan man tänka!
Agneta kramar