lördag 12 september 2009

Fru Gredelin är sjuk

Ja så är det. Hälsan ska man inte bara ta för givet.

Jag har nu legat inlagd drygt en vecka på sjukhuset i Halmstad för utredning av min uppsvällda mage som jag sökte läkare för i början av augusti. (Hade permission förra helgen då jag bakade bullar.)
Mänder av prover och undersökningar har det varit. Och min buk är tappad på 2,8 liter vätska.
Att det har varit tal om tumörer eller lymfomer har jag förstått sedan läkaren ringde mig innan jag lades in.

Och i torsdags kväll hade läkarna fått svar på vad jag har i min kropp. De hade svar från analysen av vätskan som tappades ut. Jag bär på äggstockscancer som spridit sig till min buk. Tumörerna på äggstockarna syntes inte på den magnetröntgen som jag gjorde i augusti. De är microskopiskt små men när de sprider sig i kroppen kan de uppträda som stora cancertumörer.

I fredags eftermiddag fick käre maken och jag tala med en kvinnlig gynekolog som redogjorde för sjukdomen och även berättade om den kommande behandlingen. Sjukhuset i Halmstad samarbetar med en cancerklinik vid Lunds sjukhus och det är från Lund som min behandling bestäms. Men helt bestämt är att det för min del blir cellgifter och operation. Och behandlingen kommer att starta inom två veckor och pågå i första hand till mars/april nästa år.

Det här är ett vädigt tråkigt besked att få även om jag har varit inställd på det ett tag. Det är liksom så svårt att ta till sig. Jag fick cellgifter och strålbehandling för 32 år sedan - då för Hodgkins sjukdom - så jag vet vad det innebär. Hur trött och infektionskänslig man blir, tappar hår. Det skrämmande är bara att jag inte känner mig något sjuk. Jag känner mig precis som vanlig. Och hade inte magen svällt upp så hade jag aldrig sökt läkare. Så lurigt kan det vara.

Men jag är envis och det kommer man långt med.

Sen är det ofantligt värdefullt med alla goda vänner, grannar, familj och syskon som hälsat på mig på sjukhuset, ringt, skickat brev och andra uppmundrande saker. Tack, tack alla ni underbara människor!!!! Och fortsätt är ni snälla, för mig hjälper det mycket att få prata av mig.

Och idag kom Maggan i min damgolfliga med en sån fin blomsterplantering från tjejerna i ligan. Tack mina kära golfvänner!!!




Den här fina planteringen kommer från "Blommiga huset" som ligger ute på landet strax utanför Halmstad. Krukan är så vacker, lite gammaldags och krackelerad - den kommer från Miljögården.

Ja då vet ni lite hur det är med mig.

Ha en fortsatt skön helg så hörs vi snart igen.

Kram

34 kommentarer:

Elzie sa...

Så tråkigt Bodil. Jag hoppas och önskar att allt ska gå bra för dig. Du får ha det så bra det går.
Många varma kramar från Elzie

PS! Vilken fin blomgrupp.

Tummelisa sa...

Oh vad ledsen jag blir. Sitter här och gråter för Din skull. Usch vad tråkigt att Du ska behöva genomlida en sådan behandling igen.
Vi har aldrig träffats Du och jag, men för mig känns det som om vi gjort det.Ett sådant ledsamt besked att få, eftersom Du inte känner Dig sjuk heller.
Det låter i alla fall som om Du håller modet uppe och det är jag glad för. Det betyder mycket säger "vetenskapen" för tillfrisknandet.
Jag tänker på Dig och Din make, och tror att allt kommer att gå bra. Du har alltid en sådan positiv ton, och livsglädje när Du skriver i Din blogg.
Stora varma kramar till Dig och stödjande tankar goa Bodil.
Tummelisa

Lindzi sa...

Men kära nån. Så tråkigt. Men skönt att höra att du är vid gott mod. Bra att du villigt tar alla behandlingar trots att de kan vara tuffa. Min faster har precis genomgått 6 cellgiftsbehandlingar för livmodercancer. Skickar varma tankar om hopp och mod. Kram!

Eva Linnea sa...

Oj, det var mycket tråkigt att höra/läsa! Du har en tuff period framför dig, men jag hoppas du orkar och kan skriva några rader ibland. Tills dess ska du ha det så bra som det bara går. Jag tänker på dig. Vi hörs. Många kramar från Eva Linnea

Anonym sa...

Kära Bodil, vi tänker på dig, vad ska man säger, varför ska det drabbar dig som älskar livet! Vi hoppas på att allt ska går bra. Många kramar till dig och Börjar

Louise Herlevsson sa...

Måste säga att chocken inte riktigt har lagt sig. Även om det är längesedan vi träffades på Mima´s sist så läser jag fortfarande din blogg. Och det är inte roligt det jag läser, men jag hoppas innerligt att allt kommer gå bra!
Det verkar i alla fall som du är vid gott mod och jag hoppas att du orkar ha det!
Tänker på dig!

Kramar, Louise (Scrappare på Mima´s)

Nathalie sa...

Hej, jag ville bara säga lycka till på din resa.. och du har rätt med att envisheten tar en lågnt hoppas det gäller för dig!!
Kram

Sandra sa...

<3

Susanne sa...

kära du! Det går inte med ord beskriva så ledsen jag blir för din skull..Vad ska man säga ..Jag hoppas så att allt ska gå väl..Mina tankar hos dig just nu..Känner att mina bekymmer helt plötsligt blev väldigt små..Massa kramar till dig..Susanne

Erika sa...

Läste precis din kommentar på min blogg och kände en sådan glädje över de kommentarer du gett mig.
Du verkar vara så varm o glad o öppen person. Känns jätte tråkigt att få höra att du har blivit sjuk fast att du ändå inte mår dåligt.
Jag hoppas så att behandling kommer att gå bra. Cellgifter är förhoppningsvis inte lika hemska som för 32 år sedan. Din inställning kommer ta dig långt, önskar dig verkligen en kort sjuktid så att du kan baka bullar o göra fler skattjakter snart igen.
KRAM

C De-sign sa...

Oj... Bodil.... så tråkigt, tänk vad märkligt och skört "allting" är... För mig är det i alla fall en tröst att du tänker vara envis!!!!!!! Jag saknar ord nu...för vad ska man säga, det är orättvist...oförutsägbart...! Hoppas nu att dina behandling snabbt kommer igång och att du har kraften att vara "envis"..jag skickar dig en STOR VARM LÄKE-KRAM!!! fr C

Mill@n sa...

Näe vilket tråkigt och tufft besked att få. . . Skickar lite cyber-styrka och mera kämparglöd till dig. Härligt att läsa att du är så positiv, det kommer man långt med! Ta nu en dag i taget och vet att vi, dina cybervänner tänker på dig. Stor Kram

Madeleine sa...

Hej Bodil!
Jag blev uppriktigt riktigt ledsen när jag läste ditt inlägg. Jag känner dig inte särskilt väl eftersom jag hittade din blogg någon gång i somras, men ändå...Det är så positivt att titta in till dig och se på bilder och läsa trevliga inlägg. Men ändå funderar jag på om vi ändå inte träffats en kort minut på Stockholms central. Du frågade om det var tåget till Halmstad som stod inne. Jag och min man stod också och väntade på tåget på väg till Falkenberg den 5/7 vid 17 tiden.Du berättade att din son kört dig till stationen men fick släppa av dig för han hittade ingen P-plats.Tåget var försenat men stod inne på perrongen för att städas innan vi fick gå ombord. Det var ett kort möte och när jag började läsa din blogg kopplade jag samman det här korta mötet på stationen med dig.Varför vet jag inte, kanske för att jag kände igen dig på fotografiet?? Men jag vet inte säkert. Skulle vara kul om du hörde av dig till mig om det var du. Vilket sammanträffande i så fall, för strax efteråt hittade jag dig på bloggen av en slump.
Jag kommer att fortsätta följa dig på bloggen och hoppas av hela mitt hjärta att allt ska gå bra för dig och att du ska orka med.
Kram till dig/jag tänker på dig.
Madeleine

Åsa/asamia sa...

Jag lider med dig och din familj. Usch vad jobbigt med sånt besked, man vill ju att livet ska va som det alltid har varit - sjukdomar är inte nåt man räknar med, oavsett vilken ålder man befinner sig i. Jag ska tänka på dig, och skickar tusen kramar!
Håller tummarna för att du ska orka kämpa med behandlingarna och att du får bästa tänkbara vård.

annmari sa...

Men vad tråkigt att höra. Fast det är väl skönt att i alla fall få veta vad det är, även om man inte velat ha det beskedet. Saknade dig förra helgen på MiMas träff, men då förstår jag varför. Ja det är bara att kämpa på det verkar du göra. Många kramar

Anonym sa...

Tittar inom här då o då kanske lämnat en kommentar av o till. Du är så livsbejakande man njuter av allt du företar dig, så kreativ. Bullarna var så inbjudande att man fick lust att baka själv. Så läser man att du har en kämpig tid framför dig, men med ditt sätt att se på livet, fam o trädgården o alla dina intressen, känner man spontant att detta kommer att hjälpa dig, + ALLA dina goda vänner. Många goda tankar till dig från en bloggtassare

Lisas torp sa...

Jag blir uppriktigt ledsen för din skull och hoppas innerligt att allt ska gå bra för dej!
Styrka och envishet är bra egenskaper i en sån här situation, men ändå svår att sätta sej in i.
Men jag vet lite hur det kan kännas när cancerspöket visar sej -har gått igenom en del själv och klarat mej bra, och önskar, som sagt att du också klarar denna resa!
Varma kramar
Lilsa

Nygammalt sa...

Åh nej! Vad ledsen jag blir över att höra hur du mår. Skickar över alla styrkekramar jag kan! Har en lillasyster med en reumatisk blodkärlsinflammation, så hon får gå på cellgifter så jag kan ju förstå lite av din innebörd, men ändå inte.

(Bilden du frågade om från stugan blickar ut mot havet, härligt)

Tack för din kommentar hos mig, länkar givetvis till din fina blogg.

Kram från mig.

Atelje Skärvan sa...

Hej Bodil!
Du skall se att det ordnar sig det är bra att du är envis,det kommer du långt med.
Kram Agneta

Mia sa...

Hej Bodil. Tråkigt o läsa, jag håller tummarna för dig. Tänker på dig varje gång jag håller på med ett stjärnalbum. Saknade dig förra helgen på Mima´s helg, men nu förstår jag varför du inte var där. Sänder många hälsningar till dig. Kram Mia

Lena sa...

Å, vad tråkigt att höra att du är sjuk. Hoppas det går bra med din behandling, och att du inte kommer behöva må allt för dåligt. *kram*

Lina sa...

Åh så himla tråkigt! Livet är så skört och det är ju Tusan att man skall behöva inse detta först när något trist inträffar!! Jag tänker på dig!! Krya på Dig!! Stor Kram från Ågarp!

Frida sa...

Kämpa på Bodil! Hoppas du blir bra snart. härligt att höra att du är redo att kämpa.
Krya på dig, Kram Frida Andersson

Gita sa...

Goa kramar till dig Bodil och många tankar.

Unknown sa...

Kom in på din blogg här och blev så berörd av din berättelse av det tunga besked du precis fått. Måste kännas både svårt och obegripligt också med tanke på att du själv inte känner dig sjuk. Jag önskar och hoppas innerligt att allt skall gå bra för dig, och att du hela tiden ändå ska kunna känna och uppleva värmen ifrån både vänners, och okändas, stödjande tankar, små hälsningar och omtankar. Jag vet själv hur mkt sådant betyder när livet gungar under fötterna på en och modet går upp och ner.Allt gott till dig och hela din familj!/ Kram Karin

Unknown sa...

Oj vad tråkiga nyheter. Jag önskar dig all lycka framöver, det här fixar du! Kram

Anonym sa...

Hej Bodil, så ledsamt att höra att du att du drabbats av detta...Tänker på dej.
Varma kramar från Agneta

Mia sa...

Jag finner inte riktigt ord för det du nu råkat ut för. Förstår att du har en tuff tid framför dig och jag kan bara hålla tummar och tår för att allt ska gå väl för dig.

Sköt om dig!
Kram Mia

Lise-Lott G sa...

Vet ej vad jag ska skriva. så jag sänder DIG en massa miljoners kramar. Önskar dig all lycka och hoppas att din behandling hjälper.

Kommer fortsätta besöka din blogg.

KRAM Lise-Lott

Anonym sa...

Käraste käraste Bodil. Vi är alla chokade av ditt besked. Du kommer att klara detta med din starka vilja, livsglädje och alla vänner. Vill du ha besök eller behöver något när du är i Lund så säg till så åker jag in till stan. Hela din familj och släkt håller tummarna för att detta går fint och smidigt. Du är snart på fötterna igen. super super kramar Anette Löfstedt

Sara sa...

Tänker på Dig Bodil och Börje! Detta fixar Du!!!
♥ Stor Kram ♥
Sara

Sara sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sara sa...

Det är jag som gjorde samma inlägg två ggr...

Kram igen!
♥ Sara

Fam Larsson sa...

Sänder dig varma tankar. Läser och förfäras.
Hoppas du kan behålla modet och kraften hela behandlingstiden.

Varma hälsningar,
Marie