fredag 12 oktober 2007

17.000 kg....

potatis har jag hjälpt till att plocka idag. Min goa väninna Rosita ringde i morse och undrade om jag kunde hjälpa till och plocka potatis hos deras släktingar. Jag var lite yrvaken, hade tagit sovmorgon efter kalaset igår, men visst kunde jag hjälpa till. Skulle bara ut med hundarna först. Spännande jag hade inte plockat potatis sedan jag var liten och bodde hemma hos mamma och pappa och på den tiden plockade man upp potatis för hand. Idag står man på en potatisplockare och tar undan jord, sten och dåliga potatisar från ett löpande band.


Här har Rosita och jag kommit fram till gården. Som ni ser är det varma kläder som gäller.


Så här kan en en potatisplockare ut. Här är Sigge och Gun-Britt också med på bild.


I en sån här låda ryms 650 kg potatis. Vi plockade 26 lådor. Alltså nästan 17 ton potatis. De ni. Så om ni köper King Edward eller Asterix i affären i vinter så kanske just de potatisarna har rullat förbi min hand.

Efter all frisk luft idag kommer jag inte att göra ett handtag ikväll. Fast Idol skall jag titta på.

Ha en härlig fredagskväll!

Kram från en något frusen Bodil

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket jobb!!! Har också varit med och plockat potatis förr, det är lite mysigt.
Satt här hemma och beundrade min fina tagbook fr dig igår igen, den är sååå fin.Mamma var här, och hon tyckte den var underbar!

Marit C sa...

Oj, jösses!

Det ska bli spännande att se vad du scrappar av det äventyret :-)

Kram