torsdag 10 december 2009

Flickor, flickor - lutfisken

Kom ni ihåg att lägga lutfisken i blöt igår på Anna-dagen?? Själv har jag faktiskt aldrig lutat fisk. Men min mamma lutade mängder av fisk. Vi åt mycket lutfisk till jul i mitt barndomshem. Och vilket passande med den här fisken - blöta, luta, byta vatten och byta vatten. Men gott blev det.

Jag köper färdiglutad som bara behöver vattnas ut lite. Sen lagar jag till den i micron. Det blir faktiskt helt OK. Här hemma är det julaftonslunchen som brukar bestå av lutfisk.

Idag måste jag fortsätta med mina julkort. Ja så är det jag är inte klar med dom ännu. Och igår fick jag en beställning på 12 st. Jättekul. Och så kan jag ju inte säga nej. Så det blir sax och lim resten av dagen.

Vi hörs snart igen!

Kram Bodil

7 kommentarer:

Tummelisa sa...

Klart att jag lagt lutfisken i blöt..., nej skämt åsido. Det blir som Du i micron, om det blir någon.
Kommer Du att visa Dina fina julkort? Du gör så mycket fint.
Glöm inte att vila lite ibland också, man får säga nej ibland, även om det är svårt...
Ha det nu så gott och fira tredje advent, usch vad fort det går.
Kram från Tummelisa

azalean sa...

Åh fy, nääää så får man inte säga! Men lutfisken får ni ha för er själv, Benny äter för mej också. Kransen blev ju jättefin!
Kram Anita B

Elzie sa...

Nej, någon fisk i lut blir det inte här. Det luktar så förskräckligt illa. Min förra svärmor gjorde alltid det i källaren. Ingen god arom. Men fisken är läcker. Äter alltid det på juldan. Så i år blir det gubben som får ställa till det också eftersom jag jobbar hela dan, haha.
Nej, vem är färdig med julkorten? Måste nog sätta lite fart med dom för nästa vecka är det dags för postning.
Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

Erika sa...

Hur orkar du? Trodde du tog det lugnt mde gubben och vilade en massa. Du planerar jullunch o julkortsproduktion i mängder....härligt med din energi!

Lisas torp sa...

Nej, lutfisk är ingen höjdare hos mej1 Den kan jag vara utan, men i barndomen var det alltid lutfisk som gällde och dopp i grytan förstås!
Men det är väl så att vissa saker tar man till sej - vissa inte!

Hoppas du hinner med dina kort och att du ändå får en härlig helg!
Kram
Lisa

C De-sign sa...

Nja...ingen lutfisk i blöt här....MEN jag äter gärna lutfisk en gång under helgerna! Duktig du är med julkorten! Jag har mest städat...och är inte klar...hihi tar det lite lugnt också! Önskar dig en riktigt fin Lucia och tredje advent! Kram fr C

Anonym sa...

Hejsan Bodil!

Kul att du blev så glad för paketen och att maken gillar maple syrup.
Lutfisk har jag aldrig smakat och jag är inte säker på att jag vill....hahaha
Saknar svenskt julbord som bara den!!!!
Ska till Ikea med en svensk väninna imorgon så då ska jag handla lite svensk mat, hoppas de har prinskorvar.
Ha det gott min vän!
Stor kram från en tannalös kärring, haha.