fredag 1 februari 2008

Kulturskatt

Jag har ju lovat att visa vad jag har fått av min väninna Rosita. Idag skall ni få se. Flera stycken gamla handvävda lakan. Vävda av handspunnet lingarn som odlats i den halländska myllan i Drängsered av Vendela Johansson någon gång på 30-talet.

Och inte nog med det. Jag har fått ta över hela hennes förråd av gamla fina mellanspetsar.


Tror ni jag njuter eller njuter. Nu skall det sys kuddar och dom måste vårdas ömt med tanke på Vendelas allt arbete (så, skörda, röta, bråka, skäkta, häckla, spinna och väva).

Och alla dessa vackra spetsar, jag som är tokig i spetsar. Jag får kanske lägga ut en del i butiken också så småningom.
Vad skulle ni säga om ett sådant här paket? Jag är överlycklig för det! Tack snälla Rosita!
Och med dessa bilder önskar jag er alla en skön helg!

Kram från Bodil

13 kommentarer:

Anonym sa...

ÅÅÅ, förstår att du njuter, det skulle jag också göra, en sån skatt,jag vill gärna köpa ett par av dina vackra kuddar när du sytt dem...Kram

Ann-Catrin sa...

Jag finner inga ord... så vackra lakan och spetsar.
jag förstår hon ville ge dom till dig.. du kan ju verkligen förvalta dom på ett så vackert sätt... spetsarna får ett nytt liv..i dina vackra kuddar.
Härlig gåva!!
Tack gulliga du för så fin kommentar inne hos mig.. det värmer så!!
Apropå det där med ljuset vet jag inte.. är bara en glad amatör med en digítalkamera..bara knäpper av.. fast vi har ett väldigt ljust hus..hmm
Kram och ha en fn helg!!
A-C

Änglahem sa...

Milda Matilda så mycket fint du fick av din vän!!
Spetsberget gör ju nästan så jag dreglar alltså...så mycket vacker spets! Rätt person gav hon ju dom till också, tänk så många fina kuddar du kan göra med dessa!

Ha en skön helg!
Kram
Ulrika

Millis sa...

Åh, vilken underbar gåva och passande till dig, som är så otroligt duktig på att sy!

Hoppas att du får en härlig helg!

Anonym sa...

å lyckliga du!

så fina saker. krama rosita ordentligt!

snart får du se mitt nya rum. ska bara fota det först =)

Dorthe ♥ sa...

Vilken guldgruva!!! Förstår att du är överlycklig!

Kram
Dorthe

Stina sa...

Nää, jag tror att jag svimmar.:-)
Puss och kram

Anonym sa...

Jag förstår att du fått överta en skatt, sånt där kan man ju få ge hur mkt som helst för på en auktion. Du kommer att göra vackra saker av dem, det är jag säker på...ska bli så kul att se sen.
Igår kväll satt jag o min vän A och beundrade din fina tagbook som jag fick - den är helt underbar...Tack än en gång.Den står på en hedersplats som inspiration.*Kram*

ängeln i vitt sa...

Vet du, jag tror du njuter * ler *
vem skulle inte göra det. Avundsjuk är jag iallafall.

Kram Carina

Skatan sa...

Åh jädran vilken gåva! Ursäkta språket men jag blir alldeles till mig...oj, oj...!

Angående orgeln så skall du få lite hjälp på traven;-) Själva hyllan (planet) där blommorna står var ett lock uppepå orgeln (ett man lyfte på för att kika ned). Den del med ränder i nederkant som jag har skruvat fast flera hängare på var själva orgellocket. Mellan hängarna sitter en rund liten tingest kvar - det är själva nyckeln i nyckelhålet... Jag fröstår att det nästan inte går att se : )

Ha en fin dag!

Karin Krut sa...

Såå otroligt mycket vackra saker. Helt fantastiskt njutbart :)
Sängen hade jag nästan glömt ;) Det är lite "jag ska bara...." kvar i sovrummet ;)
Ha en skön söndag
Kram karin

Guldkorn i min vardag! sa...

Jag blir ju bara så avundsjuk, spetsar som är så ljuvligt romantiska. Vilken skatt du fått, passar dej utmärkt med den energin du har så kan du säkert trolla fram dom mest fina alster av tyger & spetsar. Jag väntar med spänning vad som komma skall!
Kram Ulla-Bella

Anonym sa...

Kram till dig, vännen. Hoppas att du fick mitt mail.:-)
Puss // Stina