onsdag 30 januari 2008

Skyltgardiner

Jag har fått äran att sy upp skyltgardiner åt min väninna Rosita som driver Getinge Hemtextil. Lite vårigt skulle det vara. Här kommer lite bilder. Ljuset blev lite tokigt så färgerna blir inte riktigt rättvisa.


Först ut är en hissgardin i ett kraftigt bomullstyg med tryckta jordgubbar, björnbär och citroner i härliga färger. Den runda duken är sydd i samma tyg.

Längst upp har jag sytt en liten stel kappa med kardborreband som jag har klätt en gammal gardinstång med. Det blir lite kalt upptill annars. Här har jag tagit upp den blå färgen från björnbären. Skulle kanske varit bätttre med grönt från alla bladen.




Här har jag sytt två öjettlängder i ett modernt allmogetyg. Tyget är också ganska kraftigt men faller bra i den här modellen.


Jag har sytt en stel kappa med kardborreband som jag hängt på en specialskena bakom längderna. Kappan är sydd i mörkblått kraftigt bomullstyg och tar upp den blå nyansen i längderna. Den här modellen med stel kappa bakom är inget nytt utan det har Rosita använt sig av i flera år. Väldigt snyggt att bryta av med enfärgat

Nästa fönster har fått panelgardiner. Ljusbeige botten med träd som har bruna stammar och limegröna trädkronor och även lite vitt mönster. Därtill vita glesa linnepaneler. Stel kappa bakom även här. Till denna modellen har jag valt en limefärgad kappa.



Till sista fönstret sydde jag två veckbandslängder i ett tunnt skirt tyg. Färgen är bruten vit. Till kappa här valde jag ett kraftigt rutigt i svart, grått och bruten vit. Kappan är sydd med kardborreband. I det här fönstret har jag använt en specialskena till längderna och en kardborreskena till kappan. Med en sådan här kort kappa blir det nästan som en klädd kornisch. Det här är faktiskt min favorit.


Sen måste jag också visa er en modell som är från panelgardinernas början.


Den här gardinmodellen hittade jag på för tre år sedan. Den är sydd av oblekt lin i två panellängder och ett genombrutet vitt bomull/lin till två panellängder. På de vita längderna har jag sytt på en liten "topp" i det oblekta linet och hängt i mina handgjorda linnetofsar. Bakom längderna har jag sytt en stel kappa i det oblekta linet.


Den här modellen har varit otroligt omtyckt och jag vet att Rosita har sålt jättemånga uppsättningar.

Det här är fortfarande en favorit hos mig.

Ja det var allt jag hade att visa idag. Vad vore livet utan symaskiner?

En annan dag ska jag berätta vad jag har fått för fint av Rosita.

Kram på er alla!

Bodil

6 kommentarer:

Guldkorn i min vardag! sa...

Men så snygga gardiner, gardiner är nåt jag verkligen gillar! Den med linnekappa o tofs var hur snygg som helst. Du är ju verkligen proffs på detta med att sy. Ska bli kul o se vad du fått!
Kram Ulla-Bella

Tummelisa sa...

Vet inte vad jag ska säga, vilka fina gardiner.
Särskilt den sista bilden med panelgardinerna med tofsar tycker jag mycket, mycket om.
Du är så duktig. Alla gardinerna är fina var och en på sitt sätt. Beroende på var man ska ha dem.
Själv kan jag inte sy, har inte tålamod. Har försökt lite ibland, men ack.
Nu kommer jag inte att skriva på ett tag. Ska åka till Gran Canaria 1/2, värma upp lederna lite.
Kram Tummelisa

Anonym sa...

Åh vad mkt fint du sytt!

Dorthe ♥ sa...

Jösses så duktig du är....ett riktigt proffs!!!

Kram
Dorthe

Skatan sa...

Snyggt jobbat...det ser inte direkt ut som "hafs-jobb" det där :)

Som svar på din fråga. Ja, det fick jag. Jag är på sätt och vis mycket nöjd med gårdagen. Samtidigt är det beklämmande att om och om hamna i sammanhang där vi är så vansinnigt underrepresenterade. I samma talargrupp ingick prorektor som talade om hur fantastiskt jämställt universitetet är samt kommunrepresentanter som ville ge en liknande bild. Och så såg jag mig omkring i rummet och suckade. Nåväl, det var i o f ingen nyhet.

Önskar din en skön dag!

Kram.

Ann-Catrin sa...

Ohh du är ju sååå duktig!!
den ena efer den andra.. olika stilar och så snygga på varsitt sätt.
Jag skulle oxå vilja kunna sy...har tyvärr inte ärvt den genen av min mamma!!
kramar A-C