onsdag 6 januari 2010

Vacker azalea och "skottfull" gran

Hej på er alla! Jag tror jag håller på att lyckas med en azalea!!! När käre makens son och hans fru var här i mellandagarna så fick vi en fantastiskt fin azalea. Alldeles översållad av små knoppar som nu har blivit riktigt stora fina knoppar som kommer att slå ut för fullt snart, snart.


Och denna fina azalena stod i en helt ljuvlig ytterkruka från Miljögården. Visst är den fin!


Jag har aldrig lyckats med någon azalea förut. Kan berätta att jag fick en stor vit azalea av min kära storasyster precis före jul. Den hade jag i vardgsrummet och tror ni inte att jag missade vattningen. Och så var den kaputt. Gruvade mig lite för hur jag skulle förklara detta för kära systern, men hoppades att hon inte skulle fråga när vi träffades på juldagen. Men det blev bara att erkänna sitt misstag, för frågan kom självklart. Shit.

Så den här rosa azalean har jag placerat på köksbordet för att inte missa vattningen. Och den dricker vatten kan ni tro. Varannan dag (jämna dagar i januari!!!) sätts den i en djup tallrik och drar då tre dl vatten. Helt otroligt så törstig sort!! Ser fram emot att få se den i full blomning. Då ska jag fota den igen.

Julgranen är en riktig friskus i år. Den är fullständigt översållad av knoppar som skall bli nya granskott.



Det är lite svårt att fånga det här på bild. Men ni får tänka att hela granen ser ut så här längst ut på grenarna.

För många, många år sedan hade vi en sådan här "skottfull" gran och då lät jag den stå inne länge för att se vad som skulle hända med skotten. Och dom växte kan jag berätta. Den blev helt översållad av 7-8 cm långa ljusgröna nya skott. Men en dag när jag kom upp så hängde alla skotten och då var det dags att ta ut granen.

Till helgen åker julen ut hos Fru Gredelin oavsett granskott eller ej.

Kram

9 kommentarer:

azalean sa...

Du med gröna fingrar, är väl inte konstigt att du får gröna skott!
Att jag gillar din azalea är väl inte att undra över, de finns flera goda råd beträffande vattning, 1 dl vatten om dagen var någon som sa. Men missa en gång så är de kört, tyvärr.
Kram Anita

Eva Linnea sa...

Skotten på gran (och tall med för den delen) kallas STRUNT. Är det allmänt vedertaget eller är det bara nå´n som lärt mig det? Jag vet inte. De spädaste strunten kan man äta och det smakar faktiskt riktigt gott. Det är visst en massa C-vitamin i dem.
Kram Eva Linnea

Elzie sa...

Vilken underbar azalea. Själv ställer jag ner krukan i en bunke med ljummet vatten. När det har slutat "blurra" i krukan så är den klar. Alla har vi våra egenheter, haha.
Ja, det verkar som om alla förkylningar ska hoppa på mig just nu. Är så innerligt trött på att vara så här trött och tung i huvet. Men det går ju över.
Hoppas du har en riktigt fin trettondag.
Kram Elzie

Tummelisa sa...

Då är vi två, jag har också för första gången verkar det som lyckats med en azalea. Har haft den snart en månad nu och den blommar och är fin fortfarande. Brukar annars aldrig köpa azalea, men tänkte jag chansar.
Fin gran också Du har.
Just nu är det snöyra och kallt ute, vilken vinter.
Kram från Tummelisa

Annelis hantverk sa...

Vilken fin azalea du har! Ja dom är ju så vackra och rikligt med blommor har de, tyvärr så lyckas inte jag så länge med dom jag brukar ha.
Granskotten betyder ju att granen har trivts hos dig och de är ju en riktigt fin hälsoprodukt.
Ha en fin vecka!

Erika sa...

Visst är det roligt att se att det är liv i granen även när den står inne så länge.
Hoppas du lyckas med den nya azalean.

Susanne sa...

Jag vet inte om jag haft någon..Men jag gav min mamma en stor vit när hon fyllde år i december..Hon pratar med sina blommor varje dag så den mår nog toppen än =)
Skall bli spännande och se bilder ..Kram från mig till dig..Susanne

Ingun sa...

Nydelig azalea. Flott blogg!

Ett ögonblick sa...

Vilken vacker Azalea! Jag tycker också att de är svåra att hålla vid liv nå´n längre tid, men ack så vackra de är....
Vilken fin blogg du har, vet faktiskt inte hur jag hittade hit, men jag återkommer.
Ha en fin dag!
//lisamaja