tisdag 28 juli 2009

Rosenflockel

I vår trädgård har vi en rosenflockel som en solitär. Varje år växer den upp till en ståtlig "buske". I år är den nog som allra störst. Drygt två meter hög och omfånget är enormt. Blommorna i sig är väl inte de allra vackraste, men de har ju en förmåga att dra till sig både fjärilar och humlor. I år är det inte så mycket fjärilar men desto fler humlor.





Den här plantan delade jag för ett antal år sedan och fick sju nya plantor varav jag behöll en och gav bort resten. Jag tror jag skall fjäska för käre maken för den behöver nog delas snart igen. Och det var ett riktigt slavgöra. Vilka rötter den har. Jag minns att jag till slut fick hugga isär rötterna med en stor yxa.

Vi hörs!

4 kommentarer:

Änglahem sa...

Ahaaa...Rosenflockel!! Det har ju jag med.....fast*snyft* min har inte blivit stor i år, blommar gör den heller inte...inte ännu iaf.
MEN!! stort MEN, min hortensia som inte blommat för mig förr (cirkus 6-7 år) blommar för fullt nu!!*glädjetjut* Rosa och så grann....

Hos er händer det lite märker jag...mormors ögonsten som varit på besök...vilket litet charmtroll!

Dalsland - Norge....lite längre än våran alldeles underbara tripp upp till Stockholm! Jag flyttar nog dit tror jag..........*suck*...fast det blir väl vardag där med kan jag tro.*snyft*

Ha det så gott min vän!
Kramar, Ulrika

Lisas torp sa...

Åh, så fin den är! Hade ingen aning om att den hette så!
Ja, riktigt ståtlig är den!
Kram
Lisa

Erika sa...

Usch kraftiga rotpaket är hemska. Vi tog hjälp av en elktrisk talje för att dra upp ett paket en gång.

Susanne sa...

Så ljuvligt vacker!! Njut av den det skulle jag gjort..Kram Susanne