lördag 5 december 2009

Fina blommor till advent

Den här fina vita amaryllisen fick jag för några veckor sedan av min f d granne och goda väninna Karin Z. Och tänk att lagom till 1:a advent slog den ut. Jag är väldigt svag för vita blommor. Visst är den vacker.




Som ni ser finns det en andra stängel som även den har slagit ut.

Alla mina orkidéer börjar även slå ut. Här skall ni få se min "Paphiopedilum Pinocchio" (den som liknar en guckusko). En härlig limegrön färg har den. Och kan ni tänka, det är ytterligare en knopp på väg.




Idag blir det lite mera plock här hemma, lite pyssel med julkorten och så blir det nog lite god glögg och pepparkakor kan jag tro.

Hoppas att ni alla får en härlig andra advent.

Vi hörs!

Kram

13 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Tack! Önskar dig med en riktig skön advent! Vilken härlig blomma!
Kram Gun!

Elzie sa...

Vilka klockor det var på den amaryllisen. Och den där orkidén är verkligen häftig. Jag som är så mallig för att jag lyckats få en ny stängel på en av mina gamla orkidéer, men dock ingen med det konstiga namnet, haha.
Tag du dig en klunk med glögg och njut av innevädret!
Kram Elzie

Anonym sa...

Tack söta Bodil! Det är bara en lite irriterande förkylning som slagit sig ner här hos mig!

Ha en fin helg du också;)Kram, Mija

Snor och Glamour sa...

Å vilka härliga blommor! Det verkar som om du har fina gröna fingrar!
Hoppas du mår bra och jag tänker på dig när jag också sätter mig och tar en slurk glögg nu!
Kram hela lördaskvällen

Tummelisa sa...

Vilken fantastisk amaryllis, är också svag för vita blommor.
Du verkar vara en riktig orkidéodlare, vilken fin blomma. Mina de får stå bakom gardinen när de slutat blomma, och inte verkar det komma några nya blommor heller...
Nu får Du ha det så skönt denna andra advent, och alla andra dagar också.
Kram, tänker på Dig, Tummelisa

Lisas torp sa...

Ja, visst är det vackert med vita blommor! Din amaryllis har ju redan slagit ut, så fin den är!! Jag väntar på min, kanske slår den ut till jul!
Ha en härlig 2:a advent!
Kram
Lisa

Mia sa...

Hej Bodil.
Tack för hälsningen. Har gjort 3 st stjärnalbum o ska göra ett till och ge bort nu i jul. Håller på med julkorten, blir några i taget. Ha en härlig 2:a advent.Vilken härlig blomma. Kram Mia

C De-sign sa...

Vilken underbar vit amaryllis till advent! Hoppas att du har det bra och att du njuter av fina stämningsfulla stunder. Kan tänka mig att du hade det fint med barnbarnet på besök! Vilken Lycka! Nu ska jag tända lite ljus och koppla av med kaffe och glögg.... I morgon är det jobb igen...Stor Varm Kram fr C

Erika sa...

Såg att min amaryllis hade börjat öpnna sig någon millimeter. Fick tag på en mörkröd i år annars brukar det bli en vit precis som din. Din hade många fina stora klockor. Hoppas den räcker hela vägen till jul. Tänker på dig, KRAM Erika

Åsa/asamia sa...

Vill kika förbi och säga att jag tänker på dig. Ser att du haft barnbarnet på besök, förstår att det var en uppskattad sak som hände. Önskar man kunde hjälpa på nåt vis, men sänder många varma kramar.
Kram ♥

azalean sa...

Wow vilka blommor du har!
Nu har det hänt...jag försöker med en egen blogg! Jag behöver hjälp, de är minsann inte så lätt för den data-okunnige!
Men jag kommer nog med frågor framöver, så krya på dej, jag behöver dej.
Kram Anita B

azalean sa...

Inte för hur jag vet hur man får ut sin blogg, men min heter Azalean. Kan man söka på de? Du hör...jag vet inte mycke!!
/Anita B

C De-sign sa...

GOD KVÄLL...och stort tack för dina fina ord inne hos mig, det glädjer mig...jag gillar ju att skriva...STOR KRAM till dig!fr C