onsdag 16 september 2009

Sista rosorna

Än finns det några rosor som blommar i trädgården. Detta är en buskros som heter "Ghislaine de Féligonde".


Knopparna är skarp laxrosa nästan lite åt orange. Och när den är nyutslagen är den ljusare laxrosa med lite gulaktig mitt.


Den laxrosa färgen övergår sedan mot svagt rosa och sedan nästan vit.

I vår trädgård har vi två sådana här rosbuskar. De blommar otroligt flitigt och har ett friskt och fint bladverk.

Idag njuter jag extra mycket hemma. Alla fönstren är nytvättade!! Gjorde de sista igår. Och idag har det blivit mycket slappa för min del. Sudoku!!! Löser ni sudoku? Det har blivit ett måste för mig. Ända sedan vi var i Spanien i våras. Dessförinnan klarade jag aldrig av dom. Tänkte helt fel. Men våra goda vänner Harry och Britta som var med i Spanien lärde mig. Eller rättare sagt Harry lärde mig. OK dom svåra hoppar jag över, men de enkla och medelsvåra. Huva vad tid jag lägger på sudoku.

Nu blir det slafen för mig. Har just sett fotbollsmatchen mellan Inter och Barcelona.

Godnatt!

10 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Jodå nog löser jag soduko, fast inte så ofta. Det blir nog mera korsord för min del.
Så härliga rosor du har, hoppas du får njuta av dem länge innan frosten kommer.
Ha en fin dag!

Elzie sa...

Rosor är ett konstigt släkte. De har en färg som knopp, en annan som nyutslagen blomma och sen en tredje när den börjar vissna, haha. Mina Winchester Cathedral är rosa när den är knopp och jag trodde först jag fått fel blomma här, men sen är den så vit och fin.
Nej, soduko har jag aldrig lärt mig. Räcker så bra med vanliga korsord för min del.
Låter gott med putsade fönster. Skulle gjort det här också men kroppen säger ifrån. Det får räcka med jobbet den här veckan.
Ha det så gott i ditt soffhörn.
Kram Elzie

Erika sa...

Gjorde Metros sudoka varje dag ett tag men nu är det väligt sällan. Finns på nätet också om du inte hittat det.
Hoppas du säger till om det finns något jag kan göra för dig så att du håller ditt goda humör uppe hela vintern.

Eva Linnea sa...

Sudoku = ett måste varje morgon!
Jag har just upptäckt några nya knoppar på en av mina två rosor. Trots de kalla nätterna. Hoppas de hinner slå ut innan frosten tar dem.
Kram EL

Unknown sa...

Visst är det härligt att det fortfarande finns lite rosor kvar! Dina här är så vackra! Jag fascineras över att en ros kan byta färg från en kulör till en annan ju äldre den blir. Vi har också en sådan i vår trädgård.Tack för din kommentar hos mig. Roligt att du gillar min sida.
Fortsätt du och ta det lugnt och samla krafter och njut så mycket du kan. Det behöver du så väl!!Ibland är det avkopplande med en sån sak som soduko även om det inte är min grej riktigt. Däremot hade jag dille ett tag på att lägga Harpan(kortlek, patiens)på datorn bara för att rensa huvudet.*smile*
Hoppas du får en fin helg som kommer! Du fortsätter vara i mina tankar!
/Stor kram Karin

Tummelisa sa...

Rosor som är laxrosa är min favorit. Jättefina. Jag löser korsord och melodikryss varje vecka, men soduko har jag inte lyckats lista ut.
Hoppas veckoslutet blir bra.
Kram Tummelisa

♥ Fyra årstider sa...

Visst är det kul att rosorna fortfarande är så vackra. Nu är frosten nära hos oss så vi har fått flytta in en massa blommor.
Kram Lotta

Susanne sa...

Hej min vän..Kika in hos mig så får du se!!! Kram Susanne

Susanne sa...

Ja jag blev riktigt glad att det blev just du som vann..Ja Ida ska få en Kram..
Hur dagen var berättar jag en annan dag..Men det gick bra..Tack för tanken..jag tänker på dig med!
Kram Susanne

Anonym sa...

Soduko nej har aldrig prövat, säkert kul när man kommer på hur på rätt sätt. Viktigt att göra det man tycker är kul, är just BRA för hela oss. Vilka underbara rosor, vilken FÄRG oh något att ta in bara en till njutning, framför näsan när man lyfter blicken från sodukon