söndag 14 december 2008

Burkar, burkar och åter burkar

Idag skall ni få se min burkhylla som jag har i köket. För ett antal år sedan hade jag pippi på burkar, men det har hejdat sig numera. De här burkarna är oftast tomma - till min makes stora förtvivlan. Men till jul och födelsedagar brukar de fyllas på med goda kakor.




Den här är skojig. Liknar ett litet hus med takpannor på taket. I huset inryms ett bageri med skyltfönster runt om med mängder av bröd och kakor. Det står en likadan bakom men det huset innehåller en grönsaksaffär. Jag har dock inte tomater och liknande i den utan det blir kakor där också.


Den här är bara så gullig - nallarna sjunger julsånger framför julgranen. För tillfället finns det skurna pepparkakor i den.


Det här är en gammal burk som jag har tagit vara på efter min mamma. En burk från Kalmar chokladfabrik. Den här minns jag ända sedan jag var barn. Det fanns alltid kakor i bla denna. Min mamma var otroligt duktig på att baka. Vi syskon brukar säga att vi är uppfödda på kakor - men så illa är det inte.


Det här är min favorit. En fyrkantig burk med underbara ängelmotiv runt om. Och lite guld. Just nu är den fylld med gaffliner - min mammas recept.

Ja det är är bara några av mina burkar. Vem vet ni får kanske se fler en annan dag.


Julbaket är avklarat: lussekatter, mjuk kanelkaka, gaffliner, skurna chokladbröd, bondkakor, finska pinnar, nöttoppar och skurna pepparkakor.


Tror nog att jag skall baka en omgång skållat rågbröd i nästa vecka.

Hur går det med era julkort? Har ni skrivit dom i helgen? Ikväll skall vi skriva våra och förhoppningsvis få dom på brevlådan i morgon. På tisdag är sista dagen.


Stor kram till er alla!

7 kommentarer:

Tummelisa sa...

Du har bakat mer än sju sorter ser jag. Du är säkert duktig på att baka också.
Vilka fina burkar, har själv samlat ett tag, men gav bort de flesta till slut. Hade inte plats att förvara dem.
Hoppas Du får en bra vecka.
Kram från Tummelisa

Änglahem sa...

Hej Bodil,

Jaa du, det var faktiskt lite folk på Ge-Kås. Var någon som tipsade om att strax efter middag när bussarna börjar ge sig av, och innan alla kvällsshoppar dyker upp så är det lugnt. Och det stämde ju verkligen! Ja, nog kommer man då aldrig därifrån tomhänt precis...inträdes avgiften är ju minst en 1000-lapp!*fniss*.

Så många fina burkar du har! Och fyllt en del av dom också! Vad du är duktig!

Julkorten.....får väl skriva dom ikväll....har iaf fått iväg ett som skulle till USA.

Dom brukar ju komma fram i tid, även om man missar sista dagen men en dag eller två. Men jag ska försöka få iväg mina imorgon här. I sista stund!

Ha det gott vännen!
Kramar, Ulrika

Stina sa...

När jag var yngre så hade jag hela rummet fullt med olika gammaldags burkar. Mina kompisar kallade mitt rum för burk-rummet.;-) Kramis

C De-sign sa...

Hejsan ..jag kan riktigt känna doften av alla underbara bakverk du gjort....!!!! Vad duktig du är!!! Burkarna är ju jättefina, jag har inga kvar....hade en del från mitt föräldrahem, men ibland har man ju drabbats av lite rensning....tyvärr.... nu önskar jag dig en mysig-jul-pysslig vecka!!! Kram fr C

http://lottafruh.blogg.se sa...

Vilken ljvuliga burkar du har! Här är en till som gillar burkar, men jag har nog blivit
"smittad" av min mamma....
Jag tror att din sista favoritburk med den underbara flickängeln är stämpelmotivet på mitt bruna kort, som finns i min blogg!
Kram,
Lotta/ FruH

Eva Linnea sa...

Vilken härlig samling burkar! De verkar komma både från här & där. Och nu är de fyllda med en massa gottis till jul. Mysigt. Snart ska jag fota Atlas på "din" kudde. Han ska får den i julklapp.
Kram Eva Linnea

Elzie sa...

Vilka burkar. Helt ljuvliga var dom.
Och här är det bara saffransskorpor som saknas, sen är baket klart också. Men det tar jag i morron em, efter jobbet.
Ha det så gott.
Kram Elzie