måndag 3 november 2008

Orkidéer

Mitt konto för krukväxter har minskat drastiskt sedan jag för ett antal år sedan började intressera mig för orkidéer. Då inhandlades det ett stort antal olika sorters orkidéer - bl a en helt underbar knallblå Vanda som skulle duscha med mig i duschen varje dag. Kan säga att det blev lite jobbigt i längden och det visade sig också att just den arten blev för svår. Även en del andra arter misslyckades jag med. Men de tåliga Phalaenopsisarna - brudorkidéerna - är ju bara hur tacksamma som helst. Jag har 16 st Phalaenopsisar och en Paphiopedilum. Den äldsta har jag haft i ca 10 år och den är riktigt stor.

Just nu gläds jag särskilt över mina orkidéer. Vet ni jag har tre st som blommar just nu. Men jag har nya blomstänglar på gång i 10 krukor till!!!



Den här är helt ny - fick den av min systerdotter för att hon har fått ha min bil ett år. Så det är ju inte så konstigt att den blommar. Två fina blomställningar har den.


Den här är en av fyra som hänger i vardagsrumsfönstret. Här stöttar jag inte upp blomstänglarna utan de får hänga fritt.


Den här limefärgade står i sovrummet och har blommat hela tiden sedan den inköptes för ett antal år sedan. Trivs förmodligen där eftersom vi har lägre temperatur i sovrummet.

Jag har lite andra krukväxter också - murgrönor, porslinsblommor, spindellilja och några succulenter. Men mina favoriter är just orkidéerna.

Ja nu ligger hela veckan framför oss med massor av ny tid. Denna veckan skall jag sy och scrappa. Ovanligt, eller hur.

Vi hörs!

8 kommentarer:

Tummelisa sa...

Kära Bodil, hur lyckas Du med allt?
Har själv orkidéer, men inte blommar de om inte. Har nu en som blommar, men den har jag nyligen köpt(med tre stänglar).
Vet inte om jag sköter dem fel?
Fortsatt bra vecka, och scrappa lugnt.
Kram från Tummelisa

Catharina sa...

Hej! Fina orkidéer, vår har nu tappat alla blommmor och vi orkar inte plantera om. Vi får se om det kommer nya helt enkelt :-)

Jag har utmanat dig i min blogg, om du hinner eller har lust...

Eva Linnea sa...

Vilka fina orkidéer! Min (enda) åkte raskt in i mitt (svala) sovrum när jag läst ditt inlägg. Jag har haft den i mitt (varma) badrum. Tack för tipset!
Kram Eva Linnea
PS Ja,tyvärr har kaptenen seglat i väg med sin båt och han ville inte ha mig med i fortsättningen. Jättetråkigt tycker jag! DS

Elzie sa...

Har också en orkidé som blommar helt ljuvligt nu. Det är så många blommor så stängeln orkar knappt hålla upp dom. Sen har jag några andra sorter som inte blommar så snällt *s*.
Men vad var det där för något? Spindellilja, hette det så? Du måste visa ett kort på den.
Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

Karin Krut sa...

Vilka härliga blommor :) Dom är verkligen vackra! Du måste ha väldigt gröna fingrar :)
Jag har lagt dynor på stolarna hahahaha.. jag skrattade gott åt din kommentar och var tvungen att kolla på bilden och det ser verkligen lite konstigt ut :D
Ha en skön tisdag
Kram karin

Anonym sa...

Åh, helt otroligt fina blommor! Allt du tar i blir till guld ;0)
Kram till dig!

Anonym sa...

Hej Bodil, SÅ FINA dina orkidéer är!!! Jag har tre,en är stor och den blommade i flera månader, men just nu blommar ingen och då är de inte så roliga men jag fuskar och sätter i en konstgjord orgidéeblomma i väntan på nya knoppar,jag glömmer nog att götsla mina tror jag.
Kram från Agneta

Anonym sa...

Så vackra! Jag fick min fösta orkidée förra julen. Nu har vi 5 st och jag har 7 st nya stänglar på G i min krukor! Så underbar blomma!