torsdag 7 oktober 2010

Tack för alla fina ord

*Bodils dotter Catharina gästbloggar*

Först och främst vill vi tacka för alla fina ord som vi fått, i kommentarerna till förra inlägget, och även i era egna bloggar. Det värmer så mycket att läsa era texter om mamma, och det har varit roligt och fascinerande att inse vilken värme det finns i bloggvärlden.
Nu förbereder vi oss för begravningen som är imorgon fredag. Den här dikten, som vi tycker passar så fint, hade vi med i dödsannonsen i tidningen:

Döden betyder ingenting
Jag har bara dragit mig tillbaka till ett annat rum.
Jag är Jag, Du är Du.
Allt vi var för varandra, det är vi fortfarande.
Kalla mig vid mitt vanliga namn.
Tala till mig sådär som Du alltid gjort.
Skratta som vi alltid gjort.
Var med mig. Le mot mig. Tänk på mig.
Livet går vidare för att det måste gå vidare.
Döden är bara ett tillfälligt avbrott i vår gemenskap.
Varför skulle Du sluta tänka på mig för att Du inte längre kan se mig.
Jag väntar på Dig någonstans väldigt nära.
Allt är väl.
Det känns bra att få dela den med er, eftersom ni är några stycken som tittar in varje dag trots allt.

Varma hälsningar

/Catharina

21 kommentarer:

bakom berget sa...

Det var en mycket vacker dikt. Jag sänder en varm kram till er.
Åsa.

Elzie sa...

Vilken vacker dikt. Säger en hel del om människan bakom annonsen. Många varma kramar får ni inför morgondagen.
/Elzie

Anonym sa...

Den dikten är väldigt fin, den säger med ord sådant jag kännt i mina sorgeprocesser. Man bär minnena av människan man älskat med sig, och med tiden, när det öppna såret läkt en del,känns det så, en närvaro i tanken som ger värme i hjärtat. Även om saknaden alltid finns kvar, blir de goda minnena starkare än de tråkiga.
Jag sänder mina varmaste tankar inför begravningen, hoppas den blir som ni önskar. Kram, Helena i Hägersten

Mija ♥ sa...

Vilken fantastiskt fin dikt -jag såg och läste den i Hallandsposten. Jag tänker på Bodil och er och jag ska försöka möta upp i kyrkan imorgon.

Många varma kramar till er!

Mija

Olivia sa...

Vilken vacker dikt Catharina! Jag ska tänka på er i morgon och hoppas att det går så bra som det kan gå. Jag hoppas också att allt är bra med Gabriel - jag gissar att han har blivit stor! Stora kramar, Olivia

Anonym sa...

Den dikten säger just det jag tänker
om LIVET
Bodil är alltid en del av just LIVET
Sänder mina varmaste tankar till Morgondagen o önskar BODIL en god resa.

Många närhetstankar till ER hennes fam
Hon reste bara litet tidigare.
Kram från ( Äppelkakan )

Anonym sa...

Dikten är underbart vacker och den får mig att nästan höra det som om det vore Bodil som sa orden. Jag kommer inte upp till Simlångsdalen i morgon men mamma kommer att vara där för oss i familjen. Lars & jag har stöttat Cancerfonden istället för blommorna, som ni önskade. Tack för att du skrivit i bloggen Catharina. Sköt om dig och de dina och lycka till med nästa lilla/e. Håll du nu också kontakten med oss andra i släkten fast att din mamma inte är här. Kram Anette ( din syssling) på Österlen.

Aina sa...

Det är en mycket vacker dikt. Jag vill bara säga att jag tänker på er, spec i morgon. Jag heter Aina Heimer (Eriksson, Gyltige) och var skolkamrat i Bygget med Bodil. Vi har inte setts på många år då jag flyttade till Söderhamn 1974. Men det känns sorgset ändå när ens jämnåriga rycks bort.
Kram till er alla, Aina

Tummelisa sa...

Tack snälla Catharina för att Du skriver i bloggen. Väldigt vacker dikt som passar så bra till Bodil. Har inte ännu riktigt fattat att jag inte kommer att höra av Bodil igen..
Saknaden är stor, men minnena är vackra av en varm och god människa.
Ta nu hand om varandra i morgon, hoppas allt blir som Ni tänkt Er.
Många tankar och kramar från Tummelisa

Äppelblom sa...

Jag har svårt att släppa tankarna på min bloggvän Bodil. När jag läste hennes inlägg på bloggen i mitten på augusti, så blev jag väldigt ledsen. Vi hade börjat att maila till varandra och jag upplevde henne som en mycket omtänksam människa. Tänk om det händer henne något, vet jag att jag tänkte då. Det blev så tomt när inte Bodil orkade skriva några kommentarer i min blogg. Själv tappade jag intresset för att skriva. Det var inte roligt längre. Varför sitter jag och slösar tid på bloggen, när jag kan lägga tiden på något bättre, tänkte jag. Man skall nog vara rädd om de dagar man har kvar.
När jag läste dikten tänkte jag med en gång att det skulle kunna vara Bodils ord.
Jag skickar också mina varmaste tankar till er alla inför morgondagen.

Kanhända han för dig med glädje bort till en strand av en sällsam sjö, med vågor som orgelbrus bärande dig till en drömmens blommande ö.
Sov gott kära Bodil!

Susanne sa...

Så vackert,men sorgligt..Mina varmaste tankar till er i morgon..Kram Bodil på din resa...
Susanne

Mija ♥ sa...

Tack för en fantastiskt fin stund i Breareds kyrka! Många vama kramar, Mija

Mia sa...

Det var en mycket vacker dikt. Tänker på Bodil varje gång jag ser stjärnalbumet här hemma som hon lärde mig att göra. Det vissade sig då att hon kände mig sedan innan eftersom hon träffat mig inom CISV och jag kände igen henne också. Ska tänka på er. Kram

Nygammalt sa...

Hej!
Vilken vacker dikt och så sann. Jag lever efter tron att man kommer att förenas med sina nära och kära.

Jag hoppas att ni, trots sorgens dag även fick en vacker och glädjefylld dag där ni tillsammans fick minnas Bodil för den fina person hon var.

Skänker många kramar till er.

Viveka på Humlebacken sa...

Det känns inte som jag har något att säga, jag känner mig bara ledsen och nedstämd. Vill skicka kramar till er alla och tackar för att vi har fått vara med och dela även denna sista tiden med er. Tänder ett ljus och tänker på fru Gredelin i kväll!
kramar

STENLYCKA sa...

Så vacker dikt!
Hoppas att det blev en ljus och vacker begravning.
Många tankar och kramar till er som stått henne närmast.Jag kan förstå att det har varit gott för Bodil att ha haft er den sista tiden!
Kram till er alla!
Raina

Uttan sa...

Precis så är det.
Jag slutar aldrig tänks på Dej Bodil...Du är nära...Jag sätter vackra blommor i kannan Jag fick av Dej och Du är så nära.

Kramar till Er och Hoppas Begravningen var vacker.Ta han om Er!

Kram!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Oh, det var en mycker vacker dikt, som påminde mig om en ganska så ung konstnär Anki Larsson som gick bort för flera år sedan.Hennes dikt började ungefär likadant. Jag har tre tavlor av henne.Nu när jag skriver det här är begravningen över.Men inte sorgen, den kommer att vara med Dig länge.Att förlora sin Mamma när man är ung är nog svårare än om är lite till åren kommen.Jag var 57 år när min Mamma gick bort 87 år gammal.
Det är starkt gjort av Dig, som kan skriva, så vi som tyckte om Fru Gredelin fått veta hur allt är.
Jag tänker ge den här dikten till min kära väninna som miste sin man efter fem års kamp med cancern.Hon behöver läsa en så vacker dikt.
Tänker på Din och Dina nära och kära fast jag inte vet vilka de är. Alla får vi någon gång i livet mista en mycket nära familjemedlem.Och det är svårt.
Kram Marie-Louise i Södertälje

Erika sa...

En väldigt vacker dikt, man skall aldrig sluta älska någon bara för att de inte är här just nu.

Anonym sa...

SÅ VACKERT.
Nu har bgravningen varit när jag kommer in. Hoppas den gick bra!
Har bara tittat in här på senare tid. Jag upplevde Bodil som en härlig person. Och bilden på henne. Så härligt glad.
Mvh Eva.

Åsa/asamia sa...

Jag kikar ofta in här, och minns Fru Gredelins fina alster inom scrappet. Jag har mitt bokkort som hon gjort åt mig, sååå vackert med fina blomsterbilder från hennes fina trädgård.
Vila i frid!