söndag 19 april 2009

Vårtecken v 17

Här i Hallands kustlandskap har vi haft ett underbart vårväder hela veckan. Helgen har jag tillbringat i trädgården och fått städat undan ordentligt. Men mer finns kvar. I lördags var det +17 grader i skuggan och söndag +13 grader. Vi både fikar och äter middag ute. Tur att det blir lite kyligare på nätterna annars hade allting blommat över för snabbt.

Idag skall jag bara visa tre bilder.


Har ni sett så stora knopparna har blivit på blodhäggen. Detta trädet är så otroligt vackert när det står i blom. Tänk er en vanlig hägg som blommar. Vackert, eller hur? Tänk då en rödbladig med rosa blomklasar!!! Gudomligt!


Blodplommonträder har slagit ut i helgen. Tror ni att jag gillar rödbladiga träd och växter? Rätt gissat. Det bryter så fint mot den späda grönskan. Samma sak här röda blad och rosa blommor. Det här trädet blir alldeles fullt av rosa blommor.


Och så här ser björkarna ut. Bladen är betydligt större än musöron, snarare som en 50-öring. I år har björkarna slagit ut en vecka tidigare än i fjol. Och jag som tyckte det var jättetidigt förra året....

Nu kan tiden få stå still ett tag så man verkligen kan njuta av allt detta underbara som händer i vår natur.

Jag lägger ut detta inlägget idag söndag och i morgon skall jag kika runt hos alla andra som är med i vårteckenutmaningen som Viveka på Humlebacken dragit igång.

Ha det gott!

11 kommentarer:

Stina sa...

Hej gumman!
Man kan inte se det där på nätet.:-) Kramis

Guldkorn i min vardag! sa...

visste inte att det var en vårteckenutmaning, nåja hos mig syns nog inte våren så värst bra. Blir knäsvag när jag ser så härliga musöron på björken hos dig...får nog vänta suck...
Gillar ditt plommonträd.
Jag satte en hängkaragan ifjol hoppas att den klarat vintern.
Kram Ulla-Bella

Elzie sa...

Jag gillar också rödfärgade träd. Önskar ajg hade någon bok här hemma i den färgen. Helt underbara.
Hoppas du har en bra måndag.
Kram Elzie

Annelis hantverk sa...

Så avundsjuk jag blir på dina vackra vårbilder, här hos mig är det snö ännu på skuggiga platser och blåser hård nordlig vind och termometern har svårt att nå över nollsträcket.
Njut av den vackra naturen!

Tummelisa sa...

Vilka vackra bilder. Tänk att våren kommit så långt hos Er. Lite vårtecken finns det här också. Plockade vitsippor igår.
Hoppas Du får en bra fortsatt vecka.
Kram Tummelisa

Mejrams! sa...

Fina vårbilder du visar. Jag gillar också rödbladiga träd och buskar, ja perenner också för den delen. Kom på att jag glömt att titta hur björkarna ser ut hemma,de borde ju också ha slagit ut. Ha en skön dag!/Merja

Eva Linnea sa...

Oj, oj, oj, jag märker att jag inte varit så flitig ute i blogglandet när jag läser alla dina fina inlägg den senaste veckan. Och tittar på alla dina fina bilder.
Sorgligt det där med er härliga hund, men så´nt är ju (hund) livet tyvärr.
Kram Eva Linnea

Anonym sa...

Hej Bodil!

Först vill jag beklaga sorgen och förlusten av er hund, fy vad tråkigt. Vi har ju hundar, tre, så jag vet hur tufft det är.

Sen vill jag bara säga att alla dessa bilder av natur och trädgård hos er är underbart!

Hur mår du, då?
Och lille Gabriel?

Du undrade om gården vi bor på.
Den köpte min makes farfar 1933.
Då fanns det sju lador och mycket mer mark än vad vi har idag och var en riktig farm med djur och hela middevippen.
Så den har gått i arv.
Huset vi hade i CT var inget precis att hänga i julgranen och grannar tätt inpå men väldigt centralt. Men nej, inte alls så jag ville bo.
Friden och naturen här i Vermont är bara alldeles underbar.

Stora kramar Bodil.

Birgitta sa...

Så härliga vårtecken du visar. Tänk att björken redan slagit ut. Här får vi nog vänta i några veckor till. Ditt plommonträd är bara för ljuvligt, det är så vackert med blad som bryter av för att inte tala om blommorna, jättefint. Kram Birgitta

Mejrams! sa...

Hej igen!
Hängkatsuran är inget stort träd, passar bra i en mindre trädgård. Just Hängkatsuran gillar jag pga de böjliga grenarna, den finns ju i en vanlig variant också. Vill gärna stå litet fuktigt och inte blåsigt. Min står tyvärr både blåsigt och torrt så riktigt varma sommardagar har jag fått stödvattna. Den pinnar dock på och växer så fint./Merja

Stina sa...

Kram goa gumman. Hoppas att du får en bra dag. :-)